marknadsyra

ja vet ni, jag e nog lite fånig, men marknan e här o jag känner mig 7 år gammal igen. då va marknan höstens absoluta höjdpunkt, o nog e de lite så fortfarande… man ha just hunni vänja sig vid att stan e helt tyst då sommaren e slut, o sen mitt i allt vaknar den ti liv igen för några dagar. de e nånting me hela stämningen över marknan som gör att jag bara kan gå o ströva där hurmånga timmar som helst, två dagar i sträck.

hela tivoli delen som var så viktig när man var mindre, den ha nog fallit bort med åren, men de kan ändå vara kul att stå o titta en stund på alla ivriga barn som springer runt som yra höns för att hinna åka allt :)
sådär jätte mycket brukar jag int egentligen handla, de e marknadskringla, brunbergs kyssarna och lite laku som gäller från år ti år. o något enstaka impulsköp. som igår t.ex. så köpte vi nya köksmattor me sambon. och de va nu de.

det kanske allra bästa me marknan e ju iaf alla människor man träffar. och speciellt dem som man kanske int ha sett sen förra årets marknad. man strövar mellan stånden, hittar nån bekant, växlar några ord, går vidare, stöter igen på nån bekant osv. härligt säger jag :)

så där går jag då som ett förväntansfullt barn på julafton o bara fullkomligt älskar vad marknadsdagarna gör för vår lilla höstsovande stad…

och me dom här bilderna på vad jag inhandlade igår så lämnar jag er o återkommer då marknadsyran lagt sig :)

2 thoughts on “marknadsyra

Kommentera

