En annorlunda midsommar.

Ända sedan jag var liten har midsommaren varit en av sommarens höjdpunkter. Det har betytt ungänge med familjen och släkten, en hel massa god mat och roliga aktiviteter. Men som alltid när man blir äldre förändras och bryts traditioner. I något skede är det dags att hitta sina egna traditioner, och acceptera att ett skede i livet är förbi.
Det här har varit svårt för mig. Vi har inte ännu lyckats forma några egna midsommartraditioner, och jag känner mig alltid lika ångestfylld inför den här helgen. Det känns som att man måste fira, oberoende om man känner för det eller inte. Och missförstå mig rätt nu, jag firar gärna midsommar, sålänge den uppfyller den bilden jag har av midsommarfirandet. Familj/goda vänner, nypotatis, sill och fisk, snaps, långbord, sång, skratt, lekar och så vidare. Att sitta hemma på tumis i lägenheten i stan uppfyller inte de kraven jag har i mitt huvud.

Eftersom detta var utsikterna inför midsommaren 2012 kände jag inget bara bitterhet inför hela helgen. Alla kompisar firade på sina håll, lika så familj och släkt. Och kanske mest bitter var jag över att inte själv kunna bjuda hem folk för att fira. Jag menar vem vill sitta instängd i en lägenheten på 60 kvadrat då man kan fira ute på landet i det gröna eller ute i skärgården vid vattnet? Det skulle jag ju själv också så mycket hellre göra. Men det känns inte roligt att alltid vara beroende av andra människor för att kunna ställa till med något firas. Jag älskar att fixa och ordna och bjuda på mat osv., men det funkkar inte så som vi bor nu. Och jag förväntar mig verkligen inte att någon annan alltid skall ställa igång något och bjuda oss. Önskar väl bara att jag hade bättre förutsättningar för att skapa egna midsommartraditioner…

Att dessutom måsta uppleva känslan av att bli utesluten från ett firande, utan att riktigt förstå varför, var liksom sista droppen. Ingen vill ju känna som att ens sällskap inte duger… Men liksom allt annat var det utanför vad jag kan kontrollera, och det var bara att bita i det sura äpplet.
Trött och bitter över allas midsommaruppdateringar på FB, bestämde vi oss för att fly fältet. Allt kändes bättre än att sitta här hemma och tycka synd om oss själva. Så på midsomamraftons morgonen hoppade vi i bilen och styrde kosan ut i Finland. Mam & pap var på reissu med motorcyklarna, och vi visste att dom skulle övernatta i Vasa på midsommaraftonen. Därför styrde vi vår färd ditåt. De visste inte att vi var påväg upp, så vi lyckades verkligen överraska dem när vi meddelade att vi var i Vasa.
Jag försökte så gott jag kunde sätta min bitterhet åt sidan och acceptera att det är helt okej att fira midsommar såhär också. Och vi hade en riktigt trevlig kväll. God mat på Amarillo, en skön promenad runt staden i kvällsolen, terasshäng på Kantarellis och en en god natts sömn på Radisson.
Långt ifrån vad jag hade önskat från min midsommar, men helt okej i slutändan. Fast det ändrar inte på att jag var väldigt avundsjuk på alla som fick fira midsommar så som jag också hade velat…

Summa sumarum. En väldigt annorlunda midsommar, som i slutändan var helt okej, men som jag nog inte känner för att uppleva flere gånger. Förhoppningsvis är förutsättningarna bättre i nästa år, och då kan man bara hoppas att det finns någon som vill fira tillsammans med oss…

Nu skall den här bittra människan bänka sig i soffan för det sista soffhänget för den här helgen, och försöka lägga allt tråkigt åt sidan för att börja inkommande vecka bättre än den här slutade!
Många bilder blev det inte trots vår fina roadtrip i Österbotten (och det var förövrigt riktigt roligt att se lite av Finland också istället för att alltid åka utanför vårt lands gränser!), men skall bjuda på de få jag knäppte med telefonen…

Körde genom Kristinestad. Kände mig som hemma.

Anlände till soliga men tysta och folktomma Vasa.

Tog en promenad i kvällsolen. Härligt väder.

Men dock inte så jätte varmt mera då solen gått ner. Terrassvärmare fungerar bra som solsubstitut.

10 thoughts on “En annorlunda midsommar.

  1. Minns midsomrarna vi brukade fira hos Westerholms då vi var yngre! All god mat, alla lekarna och att sova i tält :) Så roligt! Sådana ”riktiga” midsomarar har inte jag heller varit med om på några år! Nostaligskt att tänka på!

    • Ja visst e det inte? ibland önskar man att man var liten igen, då va allt så mycket lättare :) och roligt hade vi alltid! var ni med då när vi övertalade dom vuxna att vi sku slippa till borgbacken följande dag? kommer ihåg hur lidande dom alla såg ut på midsommardagen då dom hamnade komma med oss dit ;)

      • Haha, det hade jag glömt, men joo vi var nog med!! Har ett minne av att min käre far tyckte att han nog kan komma med i berg-och-dal-banan, tror han ångrade sitt val ganska snabbt efteråt.. :D

  2. ^ instämmer!! De va på nåt sätt speciellt me just midsommaren då, nufötiden tycker ja de bara känns som viken annan fest på sommaren som hellst..
    Vems ide va riktit borgbacken?? :D haha, smarta va vi ju iaf!
    Kommer också ihåg midsommardagarna nä vi va o simma sent på kvällen i tenala, fast de va svinkallt!! :P

    • mm precis så känns det…
      kommer int ihåg vems idé det va, tror det nog va pojkarna som var masterminds bakom det. tror det t.o.m fanns ett skriftligt kontrakt dom skrev på! :D
      ja herregud, då när vi for me skootern ner till bromarf och simma mitt i natten. det va tider det :)

  3. ja a ni. Ni har alla tre så rätt så där är det att bli äldre…inget är längre som förrut.Å bittert känns det men jag lovar er att om int förr så då ni får barn så då tycker man att helger av de här slaget igen är viktiga. Alltså för barnens skull. Lena hoppas ni hittat ett ställe nästa år som ni kan fixa er egen midsommar!Kram

    • mm, så är det nog. då e det bara att fortsätta försöka få sambon med på noterna. angående barnen alltså :)
      och jag hoppas verkligen vi sku hitta en tomt snart. klättrar på väggarna!

Kommentera

