Andra advent.

Har haft en bra helg. Passlig balans mellan inplanerat program och dötid i soffan.

Igår spenderade vi största delen av dagen hos sambons fammo i Kimito. Där blev vi uppgödda, precis som vanligt, denna gång med bl.a. hemmagjorda pepparkakor. Det var riktigt roligt att hälsa på igen efter en lång tid.

Inspirerad av fammo, fick jag idag ett akut behov av att ställa igång med pepparkaksbak. Eftersom jag inte hunnit göra egen deg, fick det bli köpt deg denna gång. Vilket är helt okej det också, även om det nog inte riktigt mäter sig med den man gör själv.

När jag sen stod där i köket och tryckte ut mina pepparkakor, med julsångerna spelande, gick tankarna tillbaka till barndomens pepparkaksbak hos min fammo och fafa. Det var en tradition som höll i sig hela min uppväxt, ända tills fafa blev sjuk.
Fammo fixade degen, och kavlade även ut den när vi var mindre, jag och brorsan tryckte ut kakorna, medan fafa satt på en stol framför spisen och hade hand om gräddningen. Och mitt i kaoset i deras kök infann sig alltid en alldeles otroligt stark julstämning. Kanske var det julsångerna som spelades på LP-spelaren, eller pepparkaksdoften som spred sig i hela huset. Oavsett vad, är det ett minne jag alltid kommer ha med mig. En julförberedelse jag kommer på mig själv med att sakna, trots att det redan är många år sen den kom till ett slut…

20131208-190644.jpg

20131208-190658.jpg

20131208-190714.jpg

20131208-190729.jpg

Efter alla pepparkakor och min nostalgitripp kände jag att jag behövde lite frisk luft, så tog mig ut på en rask promenad runt staden. Och det var ju riktigt skönt där ute faktiskt, passligt kallt.

20131208-191517.jpg

Och nu, som avslut på en bra söndag, slår jag mig ner i soffan med några nybakade pepparkakor, en mugg het glögg och min senaste Hembakat-tidning. Dags att börja planera årets julgodis :)

20131208-191836.jpg

20131208-191852.jpg

Kommentera

