Höstresan 2014.

En årlig tradition har det blivit, höstresan med arbetsbrudarna. Redan den tredje i ordningen. Lite varierar storleken på sällskapet från gång till gång, men principen är densamma. Bara brudar, ett veckoslut, inga måsten.

I år blev resmålet Tallinn. Något speciellt program hade vi inte inbokat den här gången. (Förutom garnshopping då förstås). Och måste säga det var ganska skönt. För det blev ganska långa dagar annars också, och att gå omkring i butiker och på stan i två dagar tar på. Sen var ju inte hela sällskapet lika shoppingivriga, så kan ju hända att resan inte var lika påfrestande för alla :)

Hotellet vi bodde på var lite speciellt. St Olav hette det, och var inhyst i ett gammalt hus i gamla stan. Stilen var medeltida, men inte nödvändigtvis på ett positivt sätt alltid. Men summa sumarum helt okej, och jag själv och Petra hade tur med vårt rum. Det såg faktiskt ut som på bilderna.

Förutom shopping gick helgen mest ut på att äta. Vi åt skrovmorgonmål på båten över. Jätte gott, faktiskt. Tio poäng till EckeröLine för det.

När vi kom iland åkte vi bara via hotellet och lämpade av bagaget, och sedan styrde tre av oss kosan mot Karnaluks, handarbetarens paradis. Därifrån promenerade vi tillbaka mot hotellet, via Stockmann. Där blev det kaffepaus.

När vi sedan var nästan framme vid hotellet hände något som ju bara händer andra. Min arbetskompis tänkte bli rånad. Ja eller blev det också egentligen. Men med en vansinnig tur råkade jag se vad som hände, och hann nappa tillbaka plånboken ur handen på ficktjuven innan hon sprang iväg. Så denna gång slutade det till all tur bra. Men gissa om vi alla hade stenkoll på våra väskor resten av veckoslutet…

På lördagkvällen hade vi bokat bord på Chicago, samma restaurang vi åt på ifjol också. Där blev det goda drinkar och väldigt god mat. Men precis som jag gissade innan resan, så slutade middagen i att vi alla satt och gäspade i god tid före klockan 22. Och då var det ju tur att vi hann förfesta i en halvtimme på rummet innan vi gick till Chicago. För det var helgens festkvot det nämligen ;)

På söndagen åkte vi ut till Rocca al Mare, ett STORT köpcentrum lite utanför Tallinn. Där fyndade jag faktiskt några julklappar, vilket jag är nöjd över. Brukar inte vara ute i såhär god tid.
På vägen till båten tog vi ännu en tur via spritbutiken, och pausade för en Kaffe Mocha på Wayne’s. Sen var vi ganska så kaputt hela gänget när båten gick tillbaka hemåt vid halv åtta. Det var väl just och just att vi orkade med en tur till TaxFreen. Sängarna i hytten var ganska så sköna…

Och det var vår resa i en förkortad version. Lika lyckad och lika rolig som tidigare år också. TACK till världens bästa arbetskompisar för det!

Nu är det bara att ställa om sikte mot södernresan istället, för att orka kämpa genom höstmörkret…