Reflexväst, javisst!

Såhär i mörkrets tider måste jag passa på att påminna er alla om en livsviktig sak som ligger mig nära hjärtat. Inspirerad av bloggkollegan och handarbetsförebilden Lindas två senaste inlägg om det här med reflex.

Jag vet inte om det är ett resultat av att jobba på försäkringsbolag och få höra om alla hemska olyckor som händer, eller om det beror på alla farosituationer man själv varit med i eller bevittnat. Men jag använder ALLTID reflex då jag rör mig ute i skymning eller mörker. Och är jag ute för att promenera eller ute på länk, då är det ALLTID reflexvästen som gäller. Och detta säger jag med gott samvete och utan att blinka. Det finns inga undantag.

För mig är det ett mysterium hur man kan vara så ignorant och tro att man syns, bara för att man går på en (dåligt) upplyst trottoar. Man syns inte. Så enkelt är det bara. Även om man ”bara” skall gå en kort bit. Du syns inte bättre bara för att du har en kort väg.

Och jag håller med om att reflexvästen inte är det mest sexiga klädesplagget i världen. Men hellre ses jag ute på stan i en osexig väst, än att jag riskerar bli mos i en olycka. Krockar du som fotgängare med en bil, blir du alltid god tvåa.

IMG_5794.JPG

Så snälla ni, använd reflex! Också ett litet reflex är bättre än inget alls. Men det som syns allra bäst är västen. Så när ni nu rör er ute i mörkret, ta en reflexväst-selfie, lägg upp den på Instagram och tagga #reflexvästjavisst.
Genom detta kan vi förhoppningsvis göra reflexvästarna lite mer attraktiva :)

Och så ett litet tips. Om ni gillar att sticka, eller skulle vilja testa sticka något. Köp reflexgarn och fixa er en mössa eller ett par vantar, precis som jag och Linda gjort. På Lindas sida, som jag länkat till i början av inlägget, hittar ni dessutom fina mönster ni kan använda.

IMG_5891.JPG

IMG_5888.JPG

Kommentera

