Mamma Mia!

Igår (fredag) hade vi planeringsdag på jobbet, vilket betydde en arbetsdag i Helsingfors. Själva dagsprogrammet skall jag inte tråka ut er med, men så blev vi också bjudna på ett riktigt bra kvällsprogram som jag måste dela med mig av.

Det började med en trerätters middag på restaurang Kappeli i centrala Helsingfors. Ett ställe man hört om, och rätt så ofta vandrat förbi, men som det aldrig blivit av att besöka. Men nu blev det alltså av och kan verkligen rekommendera. Maten var riktigt riktigt god, stämningen mysig och servicen förstklassig. Reflekterade faktiskt över hur glada och trevliga servitörerna var, allihopa. Och så hade jag ju förstås väldigt trevligt bordssällskap också, som naturligtvis bidrog till en bra restaurangupplevelse.

Till förrätt åt jag rentunga. Vilket fick de flesta i sällskapet att rysa av obehag. Men för mig kändes det faktiskt inte alls så främmande. Har bl.a. ätit älgtunga hos mommo & mofa vid ett antal tillfällen när jag var yngre. Jätte gott! Rentungan igår var dock ganska intetsägande i sig själv, men renköttsmoussen och rödbetorna som serverades till gjorde det ändå till en riktigt god smakupplevelse.

Till huvudrätt åt jag lax med trattkantarellstuvning och en himmelskt god sås till. Det var en riktig fullträff, allt bara smalt i munnen. Riktigt myser nu när jag tänker tillbaka på det…

Sedan avrundades middagen med efterrätt, såklart. Den bestod i mitt fall av en bakelse, vars skal smakade ungefär som rulltårta. Men ”rulltårtan” var urgröpt och inuti fanns jordgubbsmousse, och utanpå marängsviss. En riktigt god kombination det också.

IMG_3833.JPG

IMG_3834.JPG

IMG_3835.JPG

IMG_3832.JPG

IMG_3836.JPG

Efter middagen, när man var sådär passligt uppstoppad, vandrade vi några hundra meter uppför Esplanadparken, och landade i Svenska Teatern. Det var dags för kvällens huvudprogram, musikalen Mamma Mia. Och ja, kort sagt, så var den fantastisk! Musiken, sången, skådisarna och stämningen. Full pott om ni frågar mig. Men så älskar jag ju också filmen sen tidigare, och Abbas sånger icke att förglömma. Den finlandssvenska touchen var pricken över i:et då det gäller humorn, som det också fanns en hel del av i föreställningen. Samtidigt som även tårarna trängde sig fram under några av sångerna. En upplevelse jag verkligen rekommenderar att ni inte missar. Har också en stark känsla av att det här inte var den enda gången jag kommer att se Mamma Mia på Svenskis…

IMG_3840.JPG

IMG_3838.JPG

IMG_3837.JPG

Stort tack till alla kollegor från runt om i Finland för gårdagen. Kul att träffas och umgås också utanför jobbet :)

Kommentera

