Kitchen duty.

Har knappt lämnat köket alls den här helgen, förrän nu. Och det börjar kännas att man har stått 8-9 timmar, två dagar i sträck. Men eftersom jag trivs rätt bra i köket så går det ingen större nöd på mig. Även om helgens ena kakbeställning plötsligt expanderade till två kakbeställningar. Och nej kan man ju inte säga :)

IMG_6280.JPG

Igår bakade jag kakbottnar nästan hela dagen. Det tar så fruktansvärt länge när man har en så liten ugn. Och då det projektet var klart började det verkliga eldprovet. Nämligen att försöka karva ut nånting som skulle likna Sniff av de där kakbottnen. Det gick ju sådär. Jag borde ha haft en mer avlång bricka för att få proportionerna rätt. Men jag fick göra vad jag kunde av det jag hade, så det blev en tjock version av Sniff.

IMG_6282.JPG

Sniff skulle också vara täckt i kinuski, vilket medförde sina egna utmaningar. Speciellt då den inte ville stelna, fast det kändes som att jag kokat den i all evighet. Till sist lyckades det ändå som tur. Efter det arbetsmomentet tog jag kväller från köket. Lämnade sambon och Mikael där för att fixa vår lyxiga självständighetsmiddag. Tacos. Men gott var det minsann. Och där satt vi sen bänkade i sofforna och vred in mat medan vi tittade på balen i TV. Alltid lika roligt att kolla in gästerna, och kritisera klänningarna framför allt :)

IMG_6281.JPG

Idag morse klockan nio fortsatte projekt kakor. Innan dess hann jag avnjuta morgonkaffe i lugn och ro med adventsljusen tända. Är en riktig mysnörd den här tiden på året. Skulle kunna sitta i mörkret med bara lite ljus tända dygnet runt :)

IMG_6271.JPG

Sen har Sniff färdigställts. Och så har jag lagat en mango cheesecake. Min egna absoluta favoritkaka förresten. Lagar den alltid. Eller så ber jag mamma laga. Hennes blir ännu lite godare än min anser jag.
Efter det blev det ännu att svänga ihop en smörgåskaka. Som jag själv är så grymt less på efter alla år man lagat dem. Men eftersom andra tycks uppskatta dem, så får man ju snällt laga bara :)

IMG_6283.JPG

Och sist men inte minst, en bonus/bli av med överlopps kakbotten/städa frysen-kaka åt mina kära arbetskompisar imorgon. Bara för att dom är helt överlägset bästa arbetskompisarna man kan ha. Och för att jag börjar komma i julstämning äntligen. Puss på er :)

IMG_6284.JPG

Kommentera

