Årskrönika 2014.

Betydligt senare än vanligt har det nu blivit dags för en sammanfattning av 2014. Har i flere dagar nu försökt komma upp med en årskrönika i mitt huvud. Men det är inte många saker från det gångna året som ploppar upp i huvudet. Visst har jag haft många fina stunder, men på det stora hela har det varit ett ganska jämntjockt år. Vardagen har flytit på som vanligt, kanske lite för vanligt. Jobbet har speciellt under den senare halvan av året tagit upp en hel del energi, och det privata har inte rört sig någonstans alls. Ingen tomt, inget eget hus. Inte detta år heller. Men även om jag försöker undvika detta med nyårslöften, så har jag i år lovat mig själv att ta tag i saker. Roliga och spännande saker, såväl som jobbiga och trista. Man får helt enkelt ingenting om man inte gör det själv.

Eftersom jag inte tror jag skulle ha fått ihop en vettig månad-för-månad krönika för det gångna året, så beslöt jag mig för att göra sammanfattningen i form av en lista istället. Årets toppar och mest minnesvärda ögonblick och insikter, såväl genom text som bild.


1. Årets bästa resa

Två veckors solsemester i Tauro, Gran Canaria i november. En semester tillräckligt lång för att faktiskt hinna varva ner på riktigt. Och med ett väldigt blandat men fantastiskt gäng är den resan svår att slå. En resa efter vilken jag inte alls kommit tillbaka till mitt vanliga vardagslunk. På gott och ont. Drömmer bara om sol och värme och trädgårdsdricka.

IMG_4023 IMG_4058 IMG_4024 IMG_3948 IMG_4035

2. En minnesvärd fest

Finns nog inget som toppar Malin & Christers bröllop år 2014. En av de allra bästa dagarna utan tvekan, och absolut årets bästa fest. Så många fina stunder och sååå många skratt med goda vänner. En sådan dag man själv önskar få en vacker dag.

IMG_4232 IMG_3683_1 IMG_3789_1 IMG_3806_1 IMG_3893_1 IMG_3989_1 IMG_4029_1


3. En gång då du grät

Har nog gråtit en del detta år faktiskt. Men mest för mig själv. I frustration för det mesta. Över att saker inte går som man vill, eller över saker man inte kan kontrollera. Livets orättvisor helt enkelt. Och blöt som jag är har jag ju även detta år gråtit till otaliga böcker och filmer. Ibland är det skönt att gråta…

1288 163 1016 1221


4. Något du är tacksam för

Det jag är tacksam för, alla år, är alla fina människor jag har runt omkring mig. Familj, vänner och arbetskompisar. Vad skulle man göra utan er?

IMG_3534_1

IMG_4108 IMG_4431_11436 IMG_5616 1678

 
5. Ett ställe du spenderade mycket tid

Hemma. Roligt nog i sig, med tanke på att det ofast känns som att jag klättrar på väggarna då jag är här hemma… I soffan och på balkongen verkar jag dock ha trivts rätt så bra.

1262 191 1082 1157


6. Något som förändrades mycket under året

Det skulle väl vara mina frisyrer det. Eller kanske hårfärger mest.

1235 165 1180 IMG_4217 812 IMG_5638


7. En vacker plats du besökte

Ekholmen. Ekenäs skärgård. Ett årligen återkommande sommarparadis.

 IMG_5546 1363 1209 IMG_5537 1182 1206 1397 IMG_5536 IMG_5611


8. Tre låtar som kommer att påminna dig om 2014


9. När det var sommar i stan

Blev många fina sommarminnen från stan i år. Många sommarkvällar i gott sällskap i synnerhet. Eller stunder i mitt eget goda sällskap hemma på balkongen. Popkalas, födelsedagar, uteserveringar, mat, grillkvällar, glass och fyrverkerier. Alla stunder ovärderliga på sitt sätt.

1453 1159 1224 1240 1277 1279 1403 258 260 261 281 283 1602 1604 1700 1870 1896 1928175 180


10. Något du lärt dig i år

Det som blivit väldigt tydligt för mig under år 2014, åtminstone mot slutet, är att alla är sin egen lyckas smed. Jag kan inte sitta hemma och vänta på att alla pusselbitar skall falla på plats. Vill man ha något gjort måste man göra det själv. Hur jobbigt vägen dit än må vara. Nu är det slut på väntandet, år 2015 skall jag börja förverkliga mina drömmar. Ingen annan kan gå i mina skor…

1852


11. Ett minnesvärt ögonblick

På jobbet deltog vi i höstas i Ice Bucket Challenge, för att sprida informationen och stödja forskningen om sjukdomen ALS. Ett ögonblick man inte glömmer i första taget.

tony bilder 005_1 tony bilder 007_1 tony bilder 008_1


12. Tre favoritbilder från år 2014

En gruppbild från Malins bröllop. ÄLSKAR denna bild och vännerna i den. Dessutom får den mig alltid att skratta.

IMG_3807_1

En av de viktigaste personerna i mitt liv. Står också för en stor mängd underhållning med sina 4-årings historier och fantasier.

692

En favoritbild. Från ett favoritställe. Och för att jag gillar sommarfärgerna och stämningen. Får symbolisera det lugnet jag försöker åstadkomma inombords…

1926

Härmed är årskrönikan 2014 avslutad. En blandning av djupa funderingar och oförglömliga stunder och människor blev det. Men det är också precis som det gångna året varit. En villervalla av känslor från hela skalan. Och även om jag själv känner mig rätt så vilsen såhär i början av det nya året 2015, så har det i övrigt börjat väldigt bra, med flere goda nyheter. Vilket gör mig säker på att jag även detta år kommer att ha många fina stunder och minnen att dokumentera i bloggen.

3 thoughts on “Årskrönika 2014.

  1. Vilken fin årskrönika och roliga bilder – fick mej att le :) Påminner en om vad som egentligen är viktigt i livet!

Kommentera

