Mer och mindre produktiva dagar.

Igår morse vaknade jag kl. 5. Försökte få sömn på nytt, men utan att lyckas. Kvart före 6 gav jag upp. Då ställde jag mig i köket och fixade ihop en smörgåstårta. Klockan 8 var den färdig. Där emellan varven hade också sambon staplat in genom dörren här hemma, efter sin utekväll med boysen. Så medan han drog timmerstockar i sovrummet drack jag morgonkaffe och läste tidningen i lugn och ro.



Efter morgonkaffet städade jag lite köksskåp, fixade med tvätten och kände mig allmänt rastlös. När klockan blev 11 orkade jag inte gå omkring och vara tyst här hemma mera, då sambon fortfarande låg och sov. Så jag åkte ut till Gammelboda och lånade bästisens garage. Dammsög och städade bilen, samt sköljde av det värsta lerlagret.

Åkte sen till butiken för att köpa lite ingredienser till helgens mat, som jag glömt då jag handlade på fredagen. Köpte tulpaner åt mig själv, kvinnodagen till ära, eftersom jag visste att jag annars skulle bli utan. Norpade åt mig en bukett åt bästisen också. Bara för att. Roligt att kunna muntra upp en väns dag, utan någon speciell anledning.



När jag var hemma tillbaka hade klockan hunnit bli halv 2. Sambon hade just stigit upp (!), medan min mage började kurra efter lunch. Fixade ihop lunchen, och gjorde färdigt mat tills idag då jag engång var på gång.

Efter maten passade jag på att vila lite, och såg en film med halvt öga. Kände mig fortfarande rastlös. På kvällskvisten när jag gick för att ta en dusch, slutade det med att jag skrubbade kakel och fogar i badrummet. Varifrån all den här ivern kom ifrån har jag ingen aning. Gick på som ett jehu hela dagen. Men sen resulterade det också i att jag slog fast ögonen på soffan väldigt tidigt. Åt mina popcorn och såg kanske den första halvtimmen av filmen vi skulle se. 



Sen tottade jag gott. Förflyttade mig till sängen då sambon informerade mig om att filmen är slut. Fortsatte sova. Vaknade vid halv 4, gick på vessan. Fortsatte sen att sova igen. Vaknade kl. 9 imorse. Klockan 9! Betyder att jag sov nästan 12 timmar. Och det är sällsynt, väldigt sällsynt, ska ni veta. Tror bestämt att vårkänslorna gör mig utmattad :)

Det tyder också dagens feelis på. För idag har jag inte gjort nånting produktivt över huvudtaget. Slappade framför teven hela morgonen, förmiddagen och halva eftermiddagen. Först var det Vasaloppet och sen var det skidskytte. Vädret lockade inte precis till någon aktivitet det heller. 

Men under sena eftermiddagen kom då sen solen i alla fall. Och jag var inte sen med att bege mig ut på en söndagslänk. Grävde till och med fram solglasögonen.



Genast då jag steg utanför dörren kände jag hur livet återvänt till vår lilla stad. Man såg människor på gatorna! Och solen. Herre min tid vad du varit saknad. Då man såg upp mot himlen kunde man nästan tro att man levde en av de finaste sommardagarna. Tyvärr var det stormvindar på Västvallen som sedan förstörde de fantasierna. Men ändå, vilket härligt väder, och hur mycket det kunde göra för ens humör. Kände mig så glad att jag till och med gav mig på att springa en bit på Ramsholmen och genom Hagen. Det händer inte ofta skall ni veta. Det finns hopp om en vår i år också hörni!





Kommentera

