Morgonrutiner.

Eftersom sovmorgnar helt tydligt inte är min grej, så har det här med att komma ut och röra på fläsket innan jobbet blivit något av en rutin. Oftast blir det raska promenader på typ 40-60 minuter. Lite beroende på. 

Men på torsdagmorgnarna är det morgonsimning som gäller. Idag var det femte veckan vi kommit oss iväg. Det är just perfekt aktivitet på morgonen tycker jag. Vi simmar i ca 20-25 minuter, och siktar på att få ihop minst en halv kilometer i sträcka. Vi är ju inga supersimmare på något sätt, men passligt för oss just nu. Och vad vi hinner med utan stress innan jobbet kallar.

Till rutinen hör också lite avslappning och snarvel i bubbelpoolen efter motionen. Minst lika viktigt det tycker vi. Och idag slog vi riktigt på stort och åt till och med morgonmål i caféet innan vi traskade iväg på jobb.

Summa sumarum. Att motionera på morgonen passar mig sååå bra. Har väldigt svårt att komma iväg om kvällarna. Om jag kommer mig iväg så är det direkt efter jobbet. Landar jag hemma emellan kommer jag inte iväg. Alltid något som skall pysslas med. Och sen är soffan alltför lockande då man är färdig med sysslorna.

Speciellt nu då ljuset har återvänt efter många långa mörka månader, är det extra skönt att komma iväg ut på morgnarna. Det går ju inte att låta bli att tanka solenergi i det här vädret. Kunde nästan inte tro hur ljust det var imorse då jag gick iväg till simhallen.







Följande steg i utveckligen av morgonrutinerna är att införa morgonsim även på måndagarna. (Varför det just är måndag och torsdag beror på simhallens öppethållningstider, men är riktigt passliga dagar tycker jag.) Sen när jag kommit så långt gäller det att ännu få in en stund i gymmet före simningen. Men en sak i taget liksom :)



Kommentera

