Tallinn 14.3.2015

Vi hade en super bra dag i Tallinn i lördags. Solen steg upp medan vi åkte mot Helsingfors och båten, så det kunde ju inte ha börjat bättre.

På båten började vi med en cider, dagen till ära. Dock är det ju aldrig smart att dricka på tom mage, så det var ju tur att vi hade morgonmål bokat. Och det är ju en av de allra lyxigaste sakerna alltså, att få äta frukost som någon annan plockat fram, och som någon annan sen plockar undan. Jag njöt till fullo, och åt också tills jag var alldeles proppmätt. Men så hölls man också mätt länge, vilket är en fördel då man ska orka shoppa.

Väl framme i Tallinn startade vi naturligtvis med ett besök till Karnaluks, resans höjdpunkt. Ett paradis för en handarbetsentusiast, som jag konstaterat flere gånger. När vi var nöjda med resultatet därifrån vandrade vi in mot gamla stan. Riktigt härligt väder hade vi hela dagen, så det var skönt att promenera i solen. Och vi kunde till och med avnjuta säsongens först terasscider. I mitten av MARS hörni, hur härligt är inte det?!

På eftermiddagen hoppade vi i en taxi till shoppingcentret Kristiine. Strövade omkring i butikerna där knappa två timmar. Själv inhandlade jag endast lite underkläder, vilket var absolut nödvändigt. Börjar underbyxor månne vara lite urtvättade då man får två stora hål i tyget på sidorna när man klär dem på sig?

Avslutade shoppingen med middag. Pizza och hamburgare stod på menyn. Och cokis. Lite smått törstiga var vi nämligen vid det här laget. Och även om deras yttepytte flaskor är väldigt söta, så räcker de ju ingenstans…

Efter maten tog vi en taxi tillbaka till hamnen, och tog en sväng via SuperAlko innan vi hoppade på båten. Jag köpte EN hel flaska skumppa. Storkonsumerare av alkohol som ni märker…

På båten hem var vi alla tre ganska kuitti efter en lång dag, så vi bänkade oss i dansrestaurangen och njöt av underhållningen. Musiken var bättre än vi trodde den skulle vara. Men däremot var inte alla medresenärers danskunskaper på topp mera den tiden, vilket betydde roliga stunder för oss :)

En sväng via TaxFreen innan båten kom iland i Helsingfors, och vi var nöjda för dagen. Ont i fötterna ja, men så värt det. Tack flickor för sällskapet!

Shoppingen för dagen var som sagt garn, underkläder och lite alkohol (utöver min flaska fick sambon en låda Nalle-öl). Förutom det fyndade jag en broderi-ring för nästan inga pengar alls, två nya härliga nagellack från Essie, en scarf i vårens favoritfärg för 6,90 € och ett matchande ugglehalsband för ynka 7 € den också.

En mycket bra dag också på shoppingfronten med andra ord!