En dag i Tenala.

Spenderade gårdagen i mina gamla hoods i Tenala. Jag känner mig inte mera hemma någon annanstans än där, även om jag inte bott där nu på 8 år.

Orsaken till att jag spenderade dagen där igår var ändå inte för att jag har hemlängtan. Vi hade ”rekreationsdag” med ett gäng från jobbet. Och eftersom vi kom från hela axeln Åbo-Ekenäs-Kyrkslätt-Helsingors, var Tenala en passlig mittpunkt att träffas på.

Vi började dagen i Trollshovda med glassprovning på Herrgårdsglass. ”Lite bäter glass från lande”. Rekommenderar att ni bokar in en glassprovning där om ni har möjlighet, eller köper hem några burkar från butiken (på deras Facebook sida hittar ni deras återförsäljare). Sååå himmelskt gott, med riktiga smaker, och gjord på mjölk från deras egna kossor. Jag har smakat på deras glassar tidigare, men bl.a. memmaglassen var en ny positiv bekantskap. Och eftersom jag älskar kokos, blev också kokosglassen en ny favorit för mig. Mums!

   
  

  

 

   

  

 

  
Efter att vi proppat i oss en hel del glass, och var passligt mätta, fortsatte dagen på Latokartanon koski. Ett ställe jag kommer ihåg från barndomen, eftersom vi besökte det från lekis och skolan flere gånger. Där gjorde vi en naturstig och bongade härligt många vårtecken, och avslutade sen med lite skumppa i det gröna.

   

  

  

  

  

  

 

När skumppan var uppdrucken styrde vi kosan till Torparrian, som är riktigt nära mina hemknutar. Där avnjöt vi en smarrig middag på ekologiskt kött. Efter all frisk luft var vi extra hungriga, så maten smakade också extra bra. Nam! Lite trevlig samvaro, roliga diskussioner och leksamma tävlingar. En riktigt lyckad kväll.

   
  

  

  

 

Vi halv 9-tiden avslutade vi kvällen och åkte hemåt. Ja eller de flesta i alla fall. Vi var ju några sega som satt på jobbet och snarvlade till kl.12 inatt, över lite skumppa och den sista cidern…

Tusen tack för en rolig dag allihopa! Kul att träffas i annat än i jobbets tecken. Och nästa gång kommer vi till Åbo tror jag bestämt ;)

Kommentera

