Sommarlistan.

Sommaren är här! Vad ska du göra nästa vecka?

Midsommarvecka nästa vecka. Vilket betyder endast 4-dagars arbetsvecka. Och sen skären efter det. Som hör till på midsommaren. Förhoppningsvis är det varmare än ifjol, och lite mindre regnigt. Så att man kan komma in i riktig midsommarfeelis. Ni vet sol, värme, båtar, björkar, ängsblommor, dopp i havet, bara ben, snaps, nypotatis, korv, jordgubbar och många kalla cider :)


Tre saker du vill göra i sommar.

Resa och uppleva nya platser och saker. Äta massvis med jordgubbar och glass. Lata mig i solen och umgås med vänner.

Tre saker du INTE vill göra i sommar.

Vill inte vara vit eller röd, utan helst en vacker brun nyans. Vill inte ha en massa kliande myggbett på benen. Vill inte stressa, utan ta vara på de få varma & sköna sommardagarna vi får.

Vad blir din sommarplåga 2015?

Skulle säga den här…

…eller den här kanske…

Landet eller stan?

Skulle jag få välja och ha möjlighet; landet i alla lägen. Men nu bor jag ju i stan, så största delen av sommaren spenderas nog här… Vilket också har sina sidor naturligtvis.


Vilka dofter får dig att känna att sommaren är här?

Nyklippt gräs. Havet. Grillkorv.

 Vad grillar du helst?

Allt. Allt smakar bra som grillat. Men halloumi om jag måste välja. Eller vitlöksostfyllda baconinlindade champinjoner. Eller korv. Eller en saftig biff. Eller majs med mycket smör. Ja ni märker ju…

Vad är sommarmat för dig?

Grillat och nypotäter. Och så lite jordgubbar och vaniljglass utanpå det.


Sommarjobb – ångest eller glädje?

När jag var ung och ännu gick i skolan såg jag alltid fram emot sommarjobbet. Det var ju oftast bara en månad eller så, och man kände sig viktigt då man hade fått ett jobb.

Nu, när man jobbar heeela tiden, längtar man ju bara till semestern. Och att sitta inlåst i ett kontor framför en dator ger mig faktiskt lite ångest alltid emellanåt. Men så tänker man på semestern man har framför sig, och så överlever man :)

Vad är din värsta sommarinsekt?

Myggor och fästingar kunde hemskt gärna få utrotas ifall ni frågar mig.

Vilka böcker ska du läsa?

Har faktiskt ingen speciell på läslistan just nu. Troligtvis blir det någon lättläst, ingen hjärnkapacitet krävande, romantistisk svammelhistoria.

Har du tänkt besöka några särskilda platser?

Jodå. Blir en vecka på Irland med sambon. Och så hoppas jag på en roadtrip i Finland, kanske en sväng upp till Utsjoki? Men vet dock inte vem jag skall få medlurad på den resan…


Vad är det somrigaste plagget du har?

Min mintgröna klänning, absolut. En riktig sommarfavorit. Och så flip-flopsen förstås.


Sommarregn – ja eller nej?

Ja. Doften efteråt alltså. Bara det slutar efter den där ena sommarskuren då…

Har du tänkt utmana dig själv i sommar?

Inte med något speciellt som jag skulle funderat på. Men så här snabbt så slog det mig att jag åtminstone skall försöka NJUUUTA ännu mer. Det är inte alltid så lätt att leva i stunden, men försöka duger tycker jag.

Och till sist – din bästa sommarrutin!

Att njuta av eftermiddagssolen på balkongen med bra musik i öronen. Att sitta och uppleva soluppgången på bryggan i skären. Att bada bastu i timmar om sommarkvällarna, och hoppa till sjöss var femte minut. Att sitta på en terass i stan och njuta av kalla drycker med goda vänner.

Älskar sommartakten. Inte så mycket stress. Bara vara. Och njuta.

Kommentera

