Första dagarna i Cork.

Vi anlände med bussen här i Cork klockan två på eftermiddagen på fredagen. Bussresan gick riktigt bra. Någolunda bekväma bänkar, och inga störande medpassagerare. Vyerna såg nästan ut som hemma. Skog och åkrar. Lite mera gräsklädda kullar än hemma, och mera får och kossor, men annars ganska samma.

Cork är en jätte mysig stad. En stor stad, näst störst efter Dublin, men känns väldigt liten. Här känner man sig inte heller så hemskt turistig. Man står liksom inte ut sådär grymt mycket. Och det beror väl kanske också en del på att man behärskar språket. Även om accenten och farten gör att man inte alltid uppfattar vad de säger.

Hotellet vi bor på här heter Jurys Inn, och är jätte trevligt. Det ligger bara ett par hundra meter från absoluta centrum, så väldans bekvämt på det viset också.

Igår på eftermiddagen mötte vi upp med Mimmi. Så roligt att ses igen efter en lång tid! Blev först en kall i baren, och sen ströva vi omkring på stan lite, kolla in några butiker och åt middag.

På kvällen gick vi över ån till en av alla miljoner små mysiga pubar det finns i det här landet. Därifrån fortsatte vi till en comedy club, var det var irländsk stand-up komik på programmet. Super roligt! Men vi var extra noga med att inte avslöja vart vi kom ifrån. För tydligen är Finland ett lätt objekt att göra narr av här.

Igår morse vaknade jag upp med jäklade huvudvärk. Kändes som att jag hade migrän på gång. Men ordentligt med Burana och några timmar extra vila så gick det värsta om. Nu hoppas jag att det håller sig borta resten av resan också.

Morgonmålet på hotellet är bra, inget fel på det alls. Men gud så ovant att inte få pålägg och grönsaker på smörgåsen… Kommer inte äta rostat bröd med marmelad till frukost på en tid efter den här resan tror jag :)

Mitt åt dagen mötte vi upp Mimmi vid bussen och tog sen en runda på stan. Tog en kaffe, träffade Mimmis kämppis, och gick till Brown Thomas för att dregla över en väska jag såååå skulle behöva.

Efter en stund beslöt vi oss för att ta bussen ut till ett shoppingcenter lite utanför centrum. Det var kanske inte riktigt så stort som vi hade trott, men några fynd gjorde vi ändå. Och sambon shoppade mest, vem skulle ha trott det?

En sen lunch åt vi på KFC. Mums filibabba. Och jag vet inte om det hade med maten att göra, men sen promenerade vi faktiskt tillbaka in till stan. Det var väl inte mer än ett par kilometer, men i alla fall.

Tillbaka i centrum tog vi en vända till Penneys, eller Primark som det heter i resten av världen. Shoppade en del där också… Efter en vända till hotellet hoppade vi på bussen ut till Blackrock, vilket är ett bostadsområde ungefär 20 minuters bussfärd utanför centrum. Där bor Mimmi och hennes rumskamrat, så vi gjorde ett besök hos dem.

Sedan avslutade vi kvällen på en pub just utanför centrum, Fionnbarra. Ett mysigt ställe med en trädgård så man kunde sitta ute.

Vid halv elvatiden började vi promenera tillbaka mot hotellet i duggregnet. Dock blev det en liten avstickare till Mc Donalds, för att följa upp vår hälsosamma lunch tidigare på dagen… Så vi var på hotellet först närmare midnatt. Jag kunde också konstatera, att liksom hemma, kan man inte gå nånstans utan en rock, fast det är ”sommar”. Bäst som det regnar så kommer det en skur.

Idag fortsätter regnet, och det är dessutom jätte dimmigt och disigt. Så planen för dagen är bl.a. att ta en tur runt staden i en hop on hop off – buss.