Reflektioner från resan – good & bad.

  • Härligt att inse att det finns platser i världen (okej, i princip på alla andra platser i världen) var man faktiskt hälsar på folk om man t.ex. möter dem i korridoren. Och inte ser ner i golvet som hemma. Trevligt tycker jag!
  • Att varsin dricka, varsin semla och varsin vattenflaska på flygfältet, kostar lika mycket som två huvudrätter, en öl, en cokis och ett glas vin på en restaurang. Jessus vilka priser!
  • Utsuget i hotellets kök på Jurys Inn i Cork var obefintligt. Efter att man ätit morgonmål i matsalen i kanske 20 minuter, luktade man som en stekt gris, dvs. som bacon. Yum!
  • På Irland är det helt okej att stanna mitt i en korsning för att släppa av eller ta på folk. Eller bara stanna för att prata med någon bekant som kommer gående på trottoaren. Och INGEN fotgängare väntar på att det skall bli grön gubbe! Gör du det är du turist. 
  • Jag har konstaterat, åter igen, att jag inte är någon vän av allmänna fortskaffningsmedel. Bussfärden mellan Cork och Kinsale var den skumpigaste, krängigaste, mest obekväma åktur någonsin. Tacka ver jag min egna bil, som lätt tar mig dit jag behöver åka. Som t.ex. till Utsjoki och tillbaka ;)
  • Vattnet på Irland smakar klor, grymt mycket klor. Vi är lyckligt lottade här i Finland med vårt vatten, som oftast inte smakar nånting alls.
  • Älskade Cork som stad! Ni vet en storstad som känns liten. Massor av fina gamla byggnader, och trevliga människor. Och jämfört med Dublin, som var überhektiskt, var allt mer chill i Cork. Folk hade inte så bråttom överallt liksom. Rekommenderar att ni åker dit ifall ni besöker Irland!
  • Ett annat tips för er som gillar att vandra. Åk till Irland! Finns vandringsleder överallt. Och fina sådana. Jätte fina vyer! Kinsale, som vi också besökte, är t.ex. ett bra ställe att åka till.
  • Stadssemestrar är utmattande :) Det finns så mycket att se, göra och uppleva. Alla intryck och alla aktiviteter äter energi. Tur att jag har en vecka semester kvar ännu!
  • Det bästa med vår resa var förstås att träffa Mimmi och spendera nästan fem dagar i hennes sällskap! Helt härliga dagar. Men fan vad jobbigt att åka hem och lämna henne där… Usch. Skönt i alla fall att veta att hon har det bra där borta :)

  

Kommentera

