Fotpeeling.

Någon av er kommer kanske ihåg mitt inlägg från drygt ett år tillbaka gällande ett Magiskt fotbad? Jag skall nu fortsätta inom samma område med ett nytt inlägg. 

Men innan ni fortsätter läsa vill jag påpeka två saker:

1. Detta är INTE ett sponsrat inlägg. Jag har själv köpt produkten, jag skriver helt utifrån egna upplevelser, och jag rekommenderar produkten baserat på mina egna resultat.

2. Om ni tycker att fötter överlag är det äckligaste som finns, LÄS INTE VIDARE! Inlägget innehåller bilder på mina fötter, mer och mindre vackra.

Så nu då om alla fotfobiker slutat läsa kan vi komma till saken. För ett par tre månader sedan redan beställde jag hem ett par Peelande sockor från Dermoshop. Använder mycket produkter från Dermoshop i övrigt, och när jag hittade den här produkten blev jag genast intresserad. Som ni säkert själva också upplevt så vill man ju väldigt gärna ha superlena fötter, medan man samtidigt inte skulle ha varken tid eller lust att lägga ner en massa jobb för att åstadkomma det. Så varje gång det dyker upp någon ny ”mirakelkur” så är jag villig att prova den, åtminstone en gång.

Sockorna kostar 12,90 € och kan användas endast en gång. Man lägger på sockorna, tejpar fast dem, sitter med dem i 90 minuter, tar bort dem och sköljer sedan fötterna ordentligt med varmt vatten. Efter 3-5 dagar skall sedan skinnet börja flaga från fötterna, sedan lossna under ca två veckors tid, med superlena fötter som resultat. Tillräckligt simpelt tyckte jag då jag läste bruksanvisningen :)

För en och en halv vecka sedan beslöt jag mig för att ta på mig sockorna. Har inte använt dem tidigare då jag haft skavsåret på hälen (man rekommenderas alltså inte använda sockorna om man har sår på fötterna). 

Att få på sig sockorna gick bra, men att få dem att hållas på fötterna var lite knepigare än jag trodde. Med sockorna kommer det två små tejpbitar med vilka man skall få dem ihoptejpade runt vristerna. Det räckte inte riktigt till tyckte jag, så jag tog lite extra tejp för att få dem att hållas på plats. I sockorna finns en rinnande gel, och man vill helst undvika att den läcker ut därifrån. Så jag virade alltså lite extra tejp runt vristerna, och la sedan ännu ett par vanliga sockor utanpå. Detta fungerade bra. Då man har sockorna på skall man helst inte gå omkring. Jag gick ändå från badrummet till vardagsrummet och sedan tillbaka efter 90 minuter, och det gick utan problem. Då jag satt med sockorna på hade jag för säkerhets skull en handduk på golvet, just in case. Den var dock onödig i mitt fall, sockorna läckte inte.

   
 
Då 90 minuter hade gått var det bara att ta av sig sockorna, och sedan skölja dem i varmt vatten. Direkt efter märkte jag egentligen ingen skillnad på hur fötterna kändes. Hann nästan tror att det inte skulle fungera, för det gick nästan 4 dagar innan jag märkte någon skillnad överhuvudtaget. 

Skinnet började först flaga mellan tårna. Och i ett par dagar var det endast där det lossnade något. Ungefär en vecka efter att jag använt sockorna började det lossna skinn också under fötterna.

   
   
Det är viktigt att man inte river bort skinnet förrän det lossnar av sig själv. Men då flagandet verkligen kommer igång kan man lätt dra av långa skinremsor eller stora bitar, utan att det tar det minsta sjukt. På hälarna och trampdynorna tog det längst tid för skinnet att börja flaga. Och skinnet kändes också jätte hårt och strävt på de ställena. Men ca 9 dagar in så lossnade även skinnet från de områdena utan någon ansträngning, och fort gick det sen också. Lite skrubbade jag fötterna i duschen, eller egentligen efter duschen, då lossnade det bäst och enklast.

  
Under den här tiden som fötterna flaggar får man vara beredd på att använda sockor hela tiden. Det här var kanske svårast för mig, eftersom jag alltid haft problem med att sova med sockor på. Det var ändå en smidigare lösning än att dammsuga hela hushållet på döda fotceller varje morgon.

  
Idag, 11 dagar efter att jag använde sockorna, är skinnet så gott som förnyat på båda fötterna. Lite flagar jag ännu utanpå fötterna, men under fötterna är skinnet jätte mjukt och lent. 

  
Vågade inte tro att det skulle fungera så bra som det gjorde. Är faktiskt supernöjd! Kan verkligen rekommendera sockorna. Nu vet jag ju inte ännu hur länge resultatet håller i sig, men det rekommenderas att man använder sockorna med 3-4 månaders mellanrum. Vilket skulle betyda 3-4 gånger i året, en intervall jag bra kan tänka mig att leva med. Och hur som helst så kan jag ärligt säga att jag aldrig fått mina fötter i så här bra skick på egen hand förut. Och bara det räcker mer än väl för att övertyga mig; detta är den mirakelkur jag väntat på. Fotfilar, släng er i väggen! Härefter använder jag peelande sockor :)

Kommentera

