Självständighetsdag.

I tiderna vi lever i nu då det är oroligheter överallt omkring oss i världen, känns det extra viktigt att faktiskt ägna en tanke åt varför vi idag firar Finland 98-års födelsedag. En tanke tillbaka på förfäderna som offrade allt för att Finland skulle få sin självständighet. Idag tar vi det mer eller mindre förgivet, men så har det inte alltid varit…

Så samtidigt med att jag tände andra adventsljuset idag, tackade jag i mitt stilla sinne alla som varit med och kämpat för friheten i vårt land. För visst är det ju ett fint land vi har förmånen att leva i, på så många sätt. Även om vädret kanske inte är vad man önskar sig såhär i december :)

  
För att trotsa vädret, och för att ta fram ytterligare lite julstämning, bestämde jag mig för att baka pepparkakor. Och nu doftar det sådär härligt juligt här inne. Älskar doften av pepparkakor. Och låt oss inte glömma smaken på degen, den älskar jag faktiskt också ;)

   
    
 
Då jag meddelade åt sambon att det blir pepparkaksbak, meddelade han att han nog måste storstäda badrummet… (?!?) Alltså man älskar ju dem över allt annat här i världen, men ibland förstår jag bara inte hur de tänker. Att välja städning framför pepparkaksbak. Alltså what? 

I och för sig får jag ju vara glad över att jag slapp sköta städandet själv (vilket jag verkligen är, tro mig!). Men lite förstörde det min julstämning att hamna baka pepparkakor till den ljuva doften av klorit… :D

Nåh, tur är det väl att vi alla är olika. Och han verkar uppskatta resultatet av mitt pepparkaksbak i alla fall.

Nu skall jag hänga i soffan resten av dagen har jag bestämt. Läsa lite, bara slöa, och sen kolla in balen förstås. Hade så fullt program hela dagen igår, att jag med gott samvete tillåter mig själv lite slötid idag. Även om det var roliga saker, så känner jag att energinivån är en aning låg nu. Först var det kakpyssel, sen julfest med linedancen, och som avslutning två timmar bowling med tjocka släkten. Har lite småkänningar av träningsvärk idag faktiskt :)

Hoppas ni alla har en riktigt fridfull fortsättning på självständighetsdagen!

Kommentera

