Pop-nörden.

Behöver knappast ens inleda det här inlägget med att berätta för er vilken stor popcornsälskare jag är? Nä, tänkte väl det. Kan ingalunda ha undgått någon.

Nå nu mina vänner kan jag meddela att jag har gått ytterligare ett steg längre ner i nördträsket, i jakten på de godaste popcornen.

De bästa jag smakat hittills, som jag också berättat för er tidigare, är ju Finnkinos popcorn. Mina favoriter. Så logiskt nog är det den smaken jag försöker hitta då jag testar mig igenom olika sorter. Målet är väl att försöka få till Finnkinos popcorn här hemma, så man inte behöver åka till huvudstaden då man skall ha filmkväll…

Det här senaste påhittet började på Pinterest i förra veckan då jag låg hemma i feber. Eftersom jag pin:at ganska mycket popcornrelaterat dyker det ofta upp sånt i mitt flöde. Fick upp ett blogginlägg från USA gällande hemligheten bakom biopopcorn. Jag läste ju förstås med stort intresse. Och via det kom jag in på flere blogginlägg gällande det här ämnet.

De gemensamma nämnarna visade sig vara två saker. För det första en speciell blandning av smör och kokosolja, innehållande betakaroten, som ger popcornen den gula färgen. Fettet är nämligen inte det som ger popcornen sin smörsmak. Utan det är den andra gemensamma nämnaren, ett speciellt popcornssalt vid namn Flavacol. Enligt inläggen jag läste är det dessa två saker som ger biopopcornen sin goda smak, och att de används av biografer världen över.

Jag kunde inte riktigt släppa tanken på att få till lika goda popcorn hemma som på bio, så jag googlade och hittade ett företag i Sverige som säljer dessa två saker till både biografer och privatpersoner. Perfekt tänkte jag och gjorde en beställning på fett och salt från vårt västra grannland. Nördigt? Javisst!

Men, i mitt försvar, det var ingen dålig investering. Igår fick jag nämligen paketet hemlevererat till dörren, och jag måste ju naturligtvis genast testa om det var så bra som utlovat. Och kan meddela att det sannerligen inte är långt ifrån! Det är definitivt det närmsta jag kommit favoritsmaken här hemma i eget kök. Så tack vare min popcornsmaskin, fettet och saltet, har jag nu lyckats hitta det ultimata receptet för hemmapopcorn.

Finnkinos popcorn är fortfarande Finnkinos popcorn, det kommer man inte ifrån. Men jäkligt goda färsk-poppade popcorn med smörsmak fås numera också här hemma hos oss. Och ifall någon råkar titta förbi på film någon kväll lovar jag att bjuda på smakprov ;)

  

  

3 thoughts on “Pop-nörden.

Kommentera

