Spahelg.

Vi fick med sambon till våra födelsedagar i somras ett presentkort till Långvik – Congress Wellness Hotel i Kyrkslätt. I helgen hade vi rummet bokat.



Hade varit där en gång tidigare, på min morbrors bröllop, så visste lite vad jag skulle förvänta mig. Och måste säga att visst är det ju ett fint ställe, speciellt de ”allmänna” utrymmena som receptionen och restaurangen. Lite små fancyt sådär. Lite lyxigt.

Kontrasten dock lite rolig då man vandrade omkring i badrock och tofflor där bland kristallkronorna påväg ner till spa-avdelningen :) Rummet vi hade var helt basic, men relativt nytt, fräscht och framför allt rent.


Vi checkade in vid klockan 15 på eftermiddagen på lördagen, och hoppade direkt i badrockarna och orienterade oss ner till spa-avdelningen. Några behandlingar hade vi inte bokade denna gång. För även om det skulle ha varit skönt, så tillät inte plånboken det den här gången.

Men vi njöt i alla fall i poolen och i bastun, vilket alltså ingick i rumspriset. Och eftersom bassängen ändå var 22 meter lång, gick det utmärkt att motionssimma lite också. Skönt. Problemet var väl kanske sen endast att orka aktivera efter simning och bastubad.


Vi hade dock bord bokat på restaurangen till halv sex, så det var bara att kravla upp sig och snofsa till sig.

Eftersom vi nu inte spenderar alla veckoslut sådär lyxigt, körde vi all-in med middagen också, och började med fördrinkar.


Maten. Den var superb. Alltså verkligen. Inte så att man vill äta så alla dagar, det tar ju kanske lite bort charmen. Men sådär då man lyxar till det så passade det utmärkt. För det var verkligen smakupplevelser som hette duga. Tallrikarna såg ut som i Master Chef.

Ett litet undantag från detta var dock min förrätt, vitlökssniglarna. De var inget extra, vilket jag förväntat mig att de skulle vara. De var ”bara” helt okej.


Huvudrätten jag valde var gös. Som i sig var jätte god. Men för den där lilla extra smakupplevelsen skulle man definitivt få med lite av allt på gaffeln på en gång. Verkligen goda kombinationer, allt bara smalt i munnen.


Sambon åt oxfilé som också den var riktigt riktigt god. Mört som bara den.

Efterrätten fick jag ju i vanlig ordning avnjuta själv, då sambon inte är någon dessertmänniska. I det här fallet brydde jag mig inte så värst mycket, för det jag valde var något av det godaste jag NÅGONSIN ätit. Vi talar om en foodgasm här alltså. Nam! Känner ännu hur det vattnas i munnen av blotta tanken.


Det jag åt var en äppel ”pavlova”. Innehöll bland annat vacumtillredda äppel, äppelsorbet, maränger och marshmallows. Skulle jag ha vetat på förhand hur gott det skulle vara, skulle jag ha tvingat sambon att beställa en likadan, och sedan ätit upp den också :)

Prisnivån på maten var lite högre än vad vi nu normalt brukar välja då vi går ut och äta. Men ändå inte överdrivet eller oöverkomligt. Förrätterna kostade alla under 15 euro, huvudrätterna mellan 25 och 30, och efterrätterna under 10. Rekommenderar ett besök.

Efter middagen åkte vi iväg för några timmar för att gå på bio. Vi såg Inferno, dvs. uppföljaren till Da Vinci koden och Änglar och demoner. Har gillat de två första filmerna, men den här var inte alls lika bra i min smak. Så popcornen var definitivt höjdpunkten under det biobesöket. Helt som att de inte annars också skulle vara det :D


På söndagmorgon vaknade jag redan halv sju. Jaha tänkte jag, så trevligt att man igen kunde passa på att sova när man får. Låg ändå kvar i sängen och läste bloggar bland annat. När klockan blev halv åtta var jag sen redan ganska rastlös. Men tänkte att jag inte behöver pina mig länge till, bassängen öppnas vid åtta, jag kan gå och simma före morgonmålet.

Nästa gång jag slog upp ögonen var klockan tio. Ojdå, hade visst somnat om i alla fall. Ingen morgonsimning för min del inte. Men ganska skönt att sova också.

Sen blev det alltså frukost. En höjdpunkt på alla hotellvistelser vill jag påstå. Ingen besvikelse denna gång heller. Mycket att välja på, och allt var väldigt gott. Mätt höll man sig också i många timmar framåt.


Checkade ut gjorde vi vid tolv ungefär. Och innan vi styrde kosan hemåt tog vi en avstickare till både Cittarin och Prisma i Kyrkslätt. Fyndade faktiskt nya påslakan i Cittarins outletavdelning. Motivet är Mumin och färgen helt min. Ljuvliga! Och till halva priset dessutom. Redan tvättade och bäddade med :)

Kommentera

