En födelsedag, del 2.

Då jag skrev förra inlägget igår morse så låg jag och väntade på att sambon skulle vakna, så att jag skulle slippa iväg på frukost. Och den var värd sin väntan kan jag säga. Hur lyxigt är det inte att bara gå omkring och plocka åt sig vad man vill ha, utan att ha behövt tillaga nånting först? Himmelskt!

Vid frukosten var det också dags för sambon att välja vad han vill göra under dagen. Valet föll på Sveaborg, då han aldrig varit där tidigare. Så vi packade ihop, checkade ut, förde väskorna till bilen och vandrade iväg mot Salutorget.

Det var väldigt mycket människor i rörelse där, och inte så konstigt, vädret var ju strålande. Vi kom precis passligt till vattenbussen så att vi bara köpte biljetter, hoppade ombord och så var vi påväg.

Sveaborg skulle det varit kul med en guidad tur, just med tanke på att sambon aldrig varit där tidigare. Men tyvärr kom vi lite opassligt med tanke på när de ordnades. Så vi vandrade runt själva istället och jag försökte komma ihåg nånting att berätta från de guidade turerna jag varit där på…

Tror inte heller att guiden skulle ha valt riktigt de vägarna sambon besluta vi skulle ta. Stigar som man knappt såg som slutade i en ler- och grusbrant ovanför någons privata brygga. Livet med Rosse liksom ;)

Vackert är det i alla fall så det räcker därute på Sveaborg. Och speciellt en sådan dag som igår.

Efter en knapp timmes vandrande hamnade vi ta en paus. Tydligen tar det på att fylla 35 år. Eller åtminstone i kombination med några öl och en kort natt… Men inte mig emot, jag hade kunnat sitta där på bergklacken resten av dagen om vi bara haft lite matsäck med oss.

Efter en stunds vila gick vi tillbaka ner till bryggan och tog vattenbussen tillbaka till Salutorget. Då hade vi egentligen bestämt oss för mat, men turister som vi var blev det en liten avstickare före det.

En tur i Helsinki Skywheel. Fina vyer och chans att pausa lite till.

Därefter styrde vi kosan mot järnvägsstation och Friends & Brgrs. Har länge velat äta där men har inte blivit av tidigare. Så här i efterhand kan jag verkligen rekommendera. Snabbmat men med lite mera smak. Och visst märks det ju att allt görs från grunden, hamburgerbröd och biffar osv. Och franskisarna i kombination med deras aioli-dipp, mums!

Den ursprungliga planen var att ännu ta en runda minigolf efter maten. Men så blev det inte. Vid det här laget var klockan redan fem, och vi var båda ganska slut. Så vi hoppade i bilen och styrde hemåt. Ett kort stop på vägen i Iso Omena, på jakt efter ett par tossor åt sambon. Själv passade jag på att frångå mitt garnshoppingsförbud och handla några nystan i Novitas nya höstfärger.

Tanken om att se en film på bio fanns också, men troligtvis skulle vi då båda suttit och snarkat. Så vi handlade med oss popcornen hem istället och avslutade dagen i soffan framför teven. 

En tidig natt blev det ändå då vi båda var ganska kaputt efter en hel dag i solen. Och en aning solbrända i ansiktet… När skall man månne lära sig att också den finska solen kan vara stark ibland?

Summa sumarum har vi haft ett fint födelsedagsfirande i huvudstaden. Och det viktigaste var ju förstås att sambon är nöjd, vilket jag tror att han är. Om än lite trött kanske :)

Kommentera

