Matsmart.fi

Jag är ju den som ofta faller för att testa nya grejer eller tjänster, som det görs reklam om på olika sociala medier. Och i förra veckan började det dyka upp reklam om en sida som heter matsmart.fi

Det är ett svenskt företag som köper upp torrvaror vars bäst före datum närmar sig, eller varor som är säsongsbetonade som de annars inte slipper av med, och säljer dem billigare istället för att de skulle kastas bort. Än så länge kommer varorna från Sverige, men enligt vad jag läste på deras hemsida så är målet att de i framtiden skall köpa upp varor här på finska sidan.

Frakten kostar 6,90 €, och för det priset får du köpa för max 20 kg. Går du över den viktgränsen får du köpa en låda till och alltså betala en frakt till. Men man får ganska mycket torrskaffning på 20 kg kan jag lova er. Och dessutom tyckte jag det gick snabbt då jag beställde på lördagförmiddag, och paketet fanns på posten idag mitt åt dagen.

Så är ju då förstås frågan, lönar det här sig faktiskt? Nåh, det beror ju förstås på hur mycket man beställer. Någon enstaka produkt blir ju inte billigare iom att man betalar för frakten. Men redan i mitt fall då jag handlade 8 kg med grejer, så blev det rejält billigare än om jag skulle ha handlat det i butiken här hemma.


Det här är ju inte något man handlar via varje vecka kanske, inte med vår lilla matåtgång i alla fall, men alltid nu som då kommer jag säkert att göra en beställning. Sedan hoppas jag ju att det växer så pass mycket att varorna som skickas till finska konsumenter faktiskt kan börja köpas upp här och skickas på hemmaplan, istället för från Sverige.

Men några exempel då. Min sambo äter müsli och bärsoppa till morgonmål alla dagar, och ibland också till kvällsmål. I butiken här kostar blåbärssoppan ca 2,40 € per liter. Nu beställde jag den för 0,99 € per liter. Blir ganska stor skillnad över tiden med en åtgång på 2-3 liter i veckan. Och bäst före dagen var ändå i slutet av den här månaden, inte typ i övermorgon eller så.


En annan sak jag handlade var tandborstar. Tolv stycken för 9,99 €. Väldigt billigt. Och tandborstar har ju inte direkt någon bäst för dag heller…


Annat jag klickade hem var t.ex. Froosh smoothies, rischoklad, dippåsar, tacoskal, popcorn, müslipatukkor och en godislåda.


Och urvalet är ju mycket större än såhär förstås, men det här var nu vad som fastnade i min shoppingkorg den här gången. En testbeställning helt enkelt. Och som sagt så kommer jag säkert göra flera beställningar i framtiden. Så kan med andra ord rekommendera att ni tar er en titt på deras sida. Länken hittar ni i början av inlägget.

Och OBS! Det här är då helt min oberoende åsikt, ingen på Matsmart som sponsrar nånting här inte.

Kommentera

